Setelah 3 Tahun~Positif Denggi

Tuesday, September 30, 2014

after a long silence macam biasalah kan atiqah mutaza kalau tak diam menyepi tak sahkan.. dah dua bulan lebih kerja.. tapi memang kerja agak non stop dengan all those programme and etc..but now Allah sedang bagi rehat..

selepas  3tahun xmasuk ward xkene cucuk drip now Allah bg iqa rehat..iqa kene Denggi. dah 5 hari iqa dalam ward. dan genap seminggu iqa sakit 

alkisahnya pada 21 September 2014, iqa gi kursus Program Transformasi Minda or dulu-dulu lebiih dikenali sebagai Kursus Induksi dekat Hotel Puta Jalan Tun Razak Kuala Lumpur. start kursus 22 september. everything ok sampai la masuk hari kedua, selasa malam. petang selasa ade riadah,aerobik. malam tu rasa badan lain macam rasa sakit kepala nak demam semua ada. so malam makan la panadol. budget macam mungkin badan agak terkejut sebab dah lama x bersenam dengan jayanya
anis. mas. iqa.
muka excited nak aerobic
(gambar dr instagram tu yg jadi jauh no ni)

but what comes to worse, rabu masih demam dan mula dah muntah-muntah. time kelas memang mintak panadol dari urusetia. memang kelaut la iqa tido time ceramah. atlast tak tahan sangat tengah malam tu ajak Mas n Anis teman gi hospital pusrawi. sebelah tu je 1minit je jalan  dah sampai. memang badan shaking tak hingat punya lah. cek suhu 39c. dengan heart beatlaju dari normal. doc nak tahan masuk ward tapi xboleh aku kursus karang tak pasal kene repeat. dapat ubat semua dalam total RM50++ (oklah tak mahal untuk hospital yang mcm tu) balik makan ubat tido.


esok pagi khamis tu bangun tengok mata macam gatal-gatal. n badan still sama panas muntah makan memang langsung tak lalu minum air tak lalu. memang gilossss..sebab perut lapar tapi xlalu makan memang kebulur la wei.


ni lah aku dalam kelas kursus..dengan stokin duduk sit paling belakang tepi sebab nak elak aircond..tapi yelah organizer semua taw so xde masalah sangatlah

sesi kelas pagi aku pergi petang aku dah xpergi memang teruk sangat time tu. mata dah bengkak teruk. last nya malam tu aku pergi lagi ke pusrawi. doc nak ambik ujian darah tapi aku menolak sebab result agak lambat lagi pn esok dah nak balik ipoh.. so aku just mintak ubat gastrik and doctor suruh stop ubat sakit sendi. tapi malam tu gigih gak lah aku stay dekat kelas tolong group member cari idea untuk presentation esok.yelah mcm tak bertanggungjawab plak kalau langsung tak ambik tau.

bangun jumaat pagi ambik kooo telinga gajah dah ujud dah..merah bengkak gatal jangan cakaplah..pagi tu gigihkan badan jawab exam buat presentation. exam buat laju giler trus naik ats kemas barang sebab memang malam sebelum tu xlarat nak kemas langsung.. baring sementara tunggu majlis penutup. abah pun datang cepat ambik ktorg. nasib baiklah. tengahri memang aku tak makan. aku tunggu kat lobby je.

sampai ipoh abah drop aku kat umah sebab abah nak anta Fadhil lagi. ikhwan pn dah sampai awal trus kitorang shoot ke ofis ambik mak. terus ke KPJ.sampai KPJ suhu 39.1c BP pun LOW. Personal Doctor iqa plak on leave.jemmm.. so ambk jela doc yang ganti dia. so doc bagi injection tapi serius aku tak tahan dengan injection tu rasa sangat xselesa rasa tak tentu hala. memang rse tak nak masuk ward. dah la nak tunggu ward kosong pun lambat. hospital Full House.
ni time kat luar area tak de aircond. sebab dah tak tentu hala kan jadi aku pilih untuk duduk luar supaya rasa tenang sikit.

malam kat ward ade nurse datang pasang ubat nyamuk..aik eran jugakkan ape kes. die kata procedure denggi. so tanya die dah positif denggi ke? dia kata nanti ape-ape doctor bagitahu. pergh memang nurse ni buat aku nervouse.tapi malam tu mmemang rasa lagi better la dari sebelum tu..

sabtu 8.30 pagi doctor sahkan aku kene denggi. tapi suhu dah drop badan dah rasa fresh balik.. start taw denggi memang aku makan buah kiwi sebanyak nya. sup ketam memang ramai orang suggest tapi malangnya aku allergic ketam memang tak boleh makan ketam karang tambah satu lagi penyakit plak.

rezeki aku cepat masuk ward darah merah tak drop teruk sangat tahap 118 je normal range 150++.. tapi sel darah putih agak teruk 1.1 sahaja!!! normal patutnya 4.3++..bile sel darah putih rendah jadi body agak weak untuk lawan virus denggi..sakit-sakit badan memang xde dah alhamdulillah lah aku tak kene dengii yang teruk. cuma BP Low sikit n suhu naik turun tp sikit sangat la.

n now harini ari selasa.. setelah aku dah bosan gila duduk ward decide nk tulis blog alhamdulillah time tulis entry ni dapat tw doctor dah bg discharge dah.. yahooooooo... bahagiaaa weiiiii..so nanti iqa sambung balik..nak packing barang.. bubyeeeeeee

You Might Also Like

0 komen

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like