Segmen GGP: Kita Telah Ditakdirkan Jatuh Cinta

Wednesday, May 18, 2011





untuk Segmen Gegar Geng Kapal (GGP) iqa telah memlih rentetan kehidupan Kak Azie Muhamad, Presiden Kelab Geng Kapal.sebagai pembuka cerita untuk segmen ni. Alhamdulillah iqa mendapat sokongan padu dari kak azie dan ahli lain untuk menjayakan segmen ni. kak azie khusunya sangat supportive. snagat besh kak azie ni. sebab memang bersungguh-sungguh menjawab soalan and beri komitmen pada.samapai kak azie sanggup pergi CC untuk scan gambar2 kenangan. wah iqa terharu sangat dengan support and feedback dari kak azie. dah tak gune kite cakap banyak2 jom kite baca rentetan kisah kehidupan seorang isteri seafarer, KAK AZIE MUHAMAD

Nama
NORAZIYAWATI BINTI MUHAMAD


Tarikh Lahir
 22 APRIL 1977

Nama Pasangan (Mr.Seafarer)
 SAIFUL LOKMAN BIN AZIZ (SUAMI)


Putera dan Puteri
NURIN SYAKIRA (10 THN)
 SOFIA AMIRA  (8 THN    
 PUTRI NAZIERA    (6 THN)



Anniversary
5 NOVEMBER 1999


Facebook


Email

Bait-bait percintaan
Maka brmulalh detik2 percintaan aku dan dia..selepas aku dpt bisnes card dr si dia itupun  si dia kirim dgn sepupunya yg brkwn baik dgnku masa itu. sepupu dia kata "azie,sepupu akk nk brkenalan dgn azie nih siap bgi bisnes card dan biodata diri"aku pun trkejut..masa tu aku buat taktahu jer lah sb baru start keje so rasa nk fokus keje nk bantu mak ayah sb aku ank sulung..xtrfikir langsung nk br pakwe hehe.rupa2nya selama aku keje tuh si dia dh usha aku kdg2 brtembung dgn aku kt kedai mkn depan bank tp aku xperasan ada pakwe dok spy aku nih..ada skali aku naik bas sama dgn dia.masa tuh dia nk ke Perak .dia perhatikan aku dan tgok aku trtido dlm bas seb baik xkeluar air liur kan kalo tdk dah cancel kot jadi awek dia hehe
lps tuh barulah dia tahu aku dok mane..aku trun bas di simpang Tg Ipoh Sri Menanti.inilah kgku yg trcinta..di sinilah detik2 percintaan kami brdua..eh blum jatuh cinta lgi nih tunggu...
lps dr tuh aku memang selalulah naik bas pergi keje balik keje berulang dr Tg Ipoh asmpai Bahau lalu depan umahnya di Kg Kuala Jempol.dr saat itu baru aku perasan abg nih selalu tunggu, tengok senyum pdku..dia dok tunggu bawah pokok manga depan umahnya.ada bangku kt situ...dlm hatiku brkata "eh napa mamat ni pandang senyum2 jer kt aku ker kt org lain?,boleh tahan gak mamat nih ensem mcm shakrukh khan tang misai tu yg aku tak tahan hehe"kisahnya itu abg kpd kwn2 yg sama bekerja di bahau..adik2 dia pon naik bas yg sama...jdi adik2 dialah yg jdi perantara aku dan dia..adik dialah yg selalu tegur aku kata abg sy nk kenal dgn akk nk jumpa dgn akk nak gmbr akk tp aku beri byk alasan.malas nk brcintan cintun fokus pd keje jer..kang takut omak marah. sebab emaklah yg paling rapat dgnku..kemana saja mesti ada emak sb aku nih anak yg patuh pd emak.pd satu hari,jeng3 masa tu hujan lebat jd adik dia kasi pinjam payung kt aku..eh lupa plak adik dia tu pompuan tau panggil kakcik.kakcik kata nnt akk pulangknlah ye..rupa2nya kakcik ni jd org tengah antara aku dan dia.depa nk buat taktik nk memikat nih tp aku xtahu sb aku nih lurus bendul.masa aku kerja bank aku ada buat part time jd ejen insurans hayat brsama mak.nk cri duit lebih.siang aku keje bank mlm aku jd ejen yg brjaya.
.
sebab abg nih memang pemalu byk dia suruh kakcik buat jnji temu aku dan dia.lps tuh kakcik kol kata
"kak tlonglh abg sy nak sgt jumpa akk boleh ye arini jgn lupa bawa payung sy ye berikan pd abg sy"

then aku kata oklah jumpa kt KFC bahau pd 23 November 1997.inilah tarikh dating pertama aku dan dia sungguh bermakna..jdi ptg tue abg tuh dtg KFC awal tp aku brdebar2 nk jumpa dia.rasa takut pon ada..mulalh aku mengelabah siap touch up muka mana yg patut takut kang gincu etrcoreng pulak.jdi kami pon dating buat kali pertama.maka di situ mulalah hatiku trpaut dgn raut wajah yg baik, cool dan penyabar.tgn dia pon menggigil masa brckp dgnku..maybe ade something di antara kami iaitu we are in LOVE.dari mata turun ke hati ....dr situ kita ditakdirkan jatuh cinta.dia melamarku ingin mnjadikanku isterinya..aku brkata dlm hati "Ya Allah napa cepatnya jodohku sampai?"..aku beritahu abg tuh aku belum brsedia tp dia tetap nk brkahwin dgnku..adoiii!!sejak dri tu maka brmulalah percintaan kami brdua yg sungguh bermakna.xsangka dlm umurku 21thn tuh belum matang lgi dh nk jadi tunang org isteri org nnt.aku xboleh elak jodoh pertemuan ini  semua dtgnya dr Allah SWT.eh tp aku trlupa nk bawa payung adik dia tuh...so itulah item taktik cara nk jumpa aku smpi brjaya..t.ksihlah kakcik sb brjaya mempertemukn dating itu..best sgt dpt jumpa abg syg hatiku brdegup kencang..dr saat itu aku dan dia dh jd angau.hampir setiap hari dok dating lpas blik keje kdg2 abg nk antar aku balik naik keretanya satria merah.masa tu aku dh ada driver lah ye..jgn jeles..hehe
abg kata nk antar rombongan cincin tanda so aku terimalah walaupun rasa mcm belum brsedia..selepas sebulan kami kenal tp sebelum tuh kami hanya pandang2 jeling2 senyum akhirnya kami brsatu...alhamdulillah semuanya brjln lancar sehinggalh tarikh pertunanganku 25 April 1998 lewat ckit tarikh lahirku..tp masa tu abg dh belayar utk mengumpul duit perkahwinan kami.sedih jugak sb tunang tiada di sisi sedang onboard..semua saudara dok tnye mane tunang?dia belayar kapal...semua org pon faham siapa jodohku skrg..semasa abg belayar abg sering mengutus surat brpucuk2 sb dia memang pndai mengarang surat tau!abg selalu kol umah bila dia ada kesempatan turun ke darat...aku pon happy dan mulalah jatuh cinta dgnnya..sikapnya yg penyabar penyayang yg mmbuatku jatuh hati dan seterusnya....inilah namanya kalo dh jodoh tak ke mana mana...tp aku sedar aku tlh brtunang dgn seorg pelayar jd aku pon turut brsabar mennti dan trus mennti...



Persepsi pertama pada kerjaya seafarer
Pertama kali aku dpt bisnes card dr si dia  tertera MISC dm hati berkata "abg nih mesti keje kapal jadi aku pasti kena berjauhan berbulan2".langsung tak terfikir perkara2 negatif tp masa tu aku belum jatuh hati pdnya..masa tu aku baru berumur 21 thn dan baru memulakan kerjaya sebagai kerani bank di Bank simpana nasisonal Bahau.(1997)



Persepsi pertama keluarga pada kerjaya seafarer
semasa keluarga si dia dtg membawa cincin tanda pd masa itu keluargaku menyambut mesra kedatangan mereka. tp mak ayahku suruh aku jgn buat keputusan begitu cepat krn mereka risau aku tdk dpt menerima suami belayar kapal trpaksa berjauhan berbulan2. tp akhirnya mereka bersetuju juga krn ayahku dlu bekas tentera laut.pengalaman ayah berjauhan dgn mak sama mcm diriku juga nnti dan mak ayah pun tahu aku tlh jatuh hati dgn si dia..tarikh rombongan cincin tanda 23 Disember 1997



detik yang paling tak dapat dilupakan dengan si dia
Alhamdulillah aku brjaya mnjadi kekasih hati dan tunang yg setia kpd SI DIA yg aku panggil abg syg walaupun byk cabaran, dugaan sepanjang prkenalan kami...mcm2 cerita mcm2 andaian org luar pd kekasih tunangku sb dia pelayar.tp aku kuatkn hati trus kuat mempertahankn hubungan kami krn kami tlh jatuh cinta sehinggalah kami brjaya di satukn pd hari yg sgt bahgia dlm hidupku.sebelum kami brkahwin aku trpaksa menunggu tunangku selama 8 bln tau.masa bercinta pun kena tunggu 8 bln..wow! dasyat tul aku nih.abg syg sungguh kagum dgnku.Detik yg paling tdk dpt dilupakan semasa bersanding di hari perkahwinan pd 5 November 1999.alhamdulillah kami mnjdi suami isteri yg sah .rmi tul sanak saudara dtg smpi ke majlis kami sb aku ank sulung kan so meriahlh skit..kami sgt gembira dpt bersatu setelah menunggu brbulan2 lamanya.oh ya lupa nk beritahu abg syg masa tackle aku tu dia tgh bercuti lama utk mengambil exam first classnya.alhamdulillah stlh mndpt sokongan kasih syg driku abg syg tlh brjaya mnjadi second enggineer.happy tul abg syg smpi dia kata krn kehadiran aku di sisinya dia tlh brjaya..hehe kembang semangkuk lh aku. so slpas brkahwin abg syg ajak aku ikut dia belayar jdi aku dh lama apply cuti tanpa gaji 3 bln pon.mcm tau2 je dpt ikut tuh..hehe.seb baik BSN approved.maka aku pon ikutlah abg syg sign on MT BUNGA ANGGERIK  hjung thn 1999 smpi bulan mac 2000.alangkah bestnya hanya tuhan yg tahu sb kami dpt honeymoon di beberapa buah negara bdr ROTTERDAM AMSTERDAM BELANDA dpt tgok salji turun aku rasa gayat skit.hehe,SHANGHAI CHINA sempat beli baju sejuk sb masa tu musim sejuk dan sutera cina tau,TAIWAN,PAKISTAN sempat beli kain sari..,lalu ARAB,JEPUN tp xturun pon huhu..SINGAPORE dan PENANG MSIA..akhirnya smpi mesia bumiku yg brtuah nih..selama 3 bln aku belayar aku xmabuk pon tp aku mabuk kapal terbang sb naik flight dr KLIA selama 13jam smpi Rotterdam disambut oleh agent antar trus ke kapal...bestnyer sgt seronok tak dpt trucap bila berada disamping insan trsyg kekasihku tunangku suamiku..sb inilah jnji suamiku dia brhasrat nk bawa isterinya belayar brsamanya.dh mcm ceta titanic pulak.patutlah dulu dating dia ajak tgok wayang ceta titanic hehe..byk gmbr kenangan manis brsama abg syg di luar negara kusimpan baik2 dlm album nnt dptlh tgok blik bila kami dh tua...







cabaran paling getir pernah dilalui sepanjang menjadi partner seafarer

selepas slmt brbulan madu selama 3bulan sudah tiba masanya aku trpaksa brjauhan dgn abg syg krn cuti aku dh abis ler....adoiii.cabaran yg paling takut dan paling aku xsuka brjauhan dgn abg syg.dhlah baru kawin kena tinggal lak brbulan2.abgggg ku tak sanggup brjauhan dgnmu tp memandangkn kerjayakuu sbgai kerani tlh memanggil2 utk dtg ke bank.demi kwn2 ku yg kesian xcukup staff tuh.aku gahkan diri utk bekerja semula tp dlm hati hanya tuhan yg tahu.abg syg pon xsanggup brjauhan dgn aku tp apa nak buat kami trpaksa.aku sign off di Penang abg syg anta smpi stesen keretapi.masa tuh sungguh syahdu sadis giler menangis tak henti2 bengkak mata tau...abg syg byk pujukku supaya brsabar dan azie harus kuat ye demi abg...masa tu aku belum preggy lgi sb masa aku naik bot nk trun ke HongKong mlm tu aku trun darah yg sgt byk mybe aku dh preggy masa tuh.punyalah sakit perut tramat...eh lupa plak nk ceta kami ada trun Hong Kong sekejap..thn 2001 barulh aku preggy sb masa tuh abg syg blik brcuti.masa mengandung ank sulung tu abg syg belayar lgi smpi sebulan sebelum nk brsalin bru abg syg  dpt sign off. sebab kdg2 pengganti tiada.jadi saat getir ketika aku mengandung tanpa suami di sisi.dtg blik kerja drive sendiri dan check perut setiap bulan pon tanpa abg syg.tabahnya hatiku...tp sadis tau!dugaan ketiga2 ank yg aku kandungkan tanpa abg di sisi sb abg syg belayar tp yg indahnya ketiga2 ank aku brsalin abg syg ada di sisi duduk sebelahku dlm labour room Hosp.Columbia Asia Seremban..brsalin ank sulung pd 1 November 2001,ank kedua 10 ogos 2003 dan ank bongsu 10 mac 2005.sume anak perempuan.powerpuff girl lh tuh..hehe.bestyer kalo abg syg dpt tgok aku brsalin...dlm pantang abg syg dpt mnjagaku brsama keluargaku.happy sungguh abg syg bila dh jdi papa..tp selepas baby 3 bulan abg syg pon trpaksa sign on balik.itulah saat yg paling getir yg perlu hadapi membesarkan ank2 kecil tanpa suami. tapi alhamdulillah semasa abg syg belayar  mak syg lah yg paling byk membntu juga keluargaku tak lupa keluarga abg syg mnjaga ank2ku masih kecil semasa aku bekerja.taklah terasa sgt bila bekerja abg belayar sb masa itu pantas brlalu.sehinggalah aku resign 2005 setelah mndpt ank ketiga.itupun setlh kami brbincang dan abg syg kata lebih baik azie berhenti kerja dan dpt menjaga ank2 yg masih kecil dan tgh lasak tuh hehe.jd aku korbankn kerjayaku demi keluargaku yg trcinta.
oh lupa sepanjang perkenalan pertunangan perkahwinan kami aku selalu menjenguk abg syg di kapal  kalo kpl abg alongside di port2 Malaysia.itulah saat yg paling happy ditemani mak ayah sampai bole naik kapal tido atas kapal itu yg paling best tp saat getir bila kami terpaksa brjauhan semula...huhu


Kata-kata Nasihat Buat Ahli Geng Kapal
Setelah aku resign dan fokus menjaga ank2ku yg masih kecil sehinggalah ank2 dh besar dah sekolah nih baru aku dpt rasakan kenikmatan menjadi seorang ibu.betapa tabahnya sabarnya seorang isteri pelayar menanti kepulangan suami brbulan2.nasib baik aku dpt selalu brhubung dgn panggilan telefon abg syg dr kapal..keperitan menunggu suami trsayang krn suamiku brtugas di lautan biru.suamiku trpaksa megharungi ombak ribut taufan mencari rezeki yg halal semata2 utk masa depan keluarga trsyg..suamiku belayar bukan kehendaknya tp sudah menjadi rezekinya di lautan biru.di ibaratkn  nyawanya seperti dihujung tanduk...memang risikonya sgt tinggi sb lautan itu sgt luas..tp aku tdk fikirkan negatif dan aku selalu mendoakan keselamatan suamiku trcinta.kudoakan semoga abg selamat pergi dan balik kepangkuanku dan ank2 trsyg.
buat abg syg ketahuilah, selama azie menjadi kekasih, tunang dan isteri abg  azie sgt bahgia dan bersyukur bahawa ada insan brnama abg suami azie yg trcinta.terima kasih abg krn sudi menjadiknku sebagai suri hidup abg..alhamdulillah.semoga perkahwinan kita kekal sehingga akhir hayat kita.amin
jadi buat geng kapal semua,
apa yg berlaku ini semua kehendak Allah SWT.jodoh dan pertemuan kita ini ditentukanNYA.jadi kita harus redha dgn jodoh kita.kita harus bersyukur bertuah mempunyai suami yg sgt penyabar penyayang kpd ank2 dan bertanggungjawab kpd keluarga.jgnlah kita sedih dan brduka selalu cerialah hari2 anda dgn rutin harian.sibukkn diri anda dgn aktiviti2 brsama ank2 ataupun kwn2...insyaAllah kita akn rasa aman tenang dan gembira selalu.tp jika diriku brsedih menangis aku akn brdoa kpd Allah swt.hanya dia yg mampu membantu..krn kita tdk bole lari dr perasaan sedih itu.sedih lawannya gembira.bila suami sign off itulah kegembiraan kita.
buat geng kapal yg belum brkahwin tuh,
akk brpesan jgnlh brsedih dan brfikiran negatif  sentiasa ceriakn diri  krn jodoh tu akn sampai jua.yg penting anda semua harus brsabar dan trus brsabar mennti kepulangan kekasih hati.pedulikan apa org luar nk kata apa yg penting kita telah jatuh cinta.inilah ayat yg selalu akk gunakan semasa akk bercinta akk pedulikan semua pandangan org pd kekasih kita.yg penting kita dh suka sama suka..family pon xdpt nk meleraiknnya..SABAR, TABAH, KEPERCAYAAN DAN REDHA itulah kunci kesetiaan kita buat selama2nya.insyaAllah.
TERIMA KASIH KRN SUDI MEMBACA
Assalaa'mualaikum


wah kreatif sungguh kan kak azie ni siap buat dalam bentuk ala2 cerpen lagi.Kak Azie siap bagi tajuk lagi taw, "KITA DITAKDIRKAN JATUH CINTA".thaxn again to kak azie sudi share kisah romantis ni dengan we all semua.. pada ahli yang lain ambik pedoaman and jadiakan panduan dalam kehidupan seharian k...till de next!!!

♥atiqah mutaza

You Might Also Like

10 komen

  1. credit to empunya diri kak azie

    ReplyDelete
  2. kak azie sgt kental! adore her! <3

    ReplyDelete
  3. pengalaman hidup yang sangat berharga... cedey, gembira semua ade... caya la kak azie.. hukhukhuk....

    ReplyDelete
  4. sedih n happy baca cerita presiden kita.tmbh pulak lagu syahdu..caiyok3 kak azie ur story inspired me n semua wife geng kapal :)

    ReplyDelete
  5. sweetnya :)
    smoga kekal hingga akhir hayat, kak azie :)

    ReplyDelete
  6. halamaaaaaaaaaaaaaaaaak so sweet kisah chenta kak azie :)

    i liokeee.

    tunggu eh ika, jap agi kak yat submit kisah chentaku pulak :P

    ReplyDelete
  7. wah credit to azie sebab sudi share cerita dgn kite semua kan..

    kak yat:im counting on u hehehe

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum iqa,t kasih byk2 sudi interview akk dulu akk suka segmen nie

    ReplyDelete

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like