Be Strong VS Keep and Stay Strong

Sunday, March 31, 2013

lama kan tak jumpe..hurmm mood ke laut tak taw kenapa..mood sentiasa berubah..selera makan pun pelik2..nasib baik makin lose weight..fuhhh kalau tak memang hancus lebus la.. simple je tips..jangan pernah tinggalkan shake setiap pagi..and double up air mengikut keperluan badan..xpelah bab ni nanti iqa share next entry..sebab hati berkobar semangat waja nak cerita pasal topik hari ni..

Be Strong VS Keep and Stay Strong 

kalau korang dalam keadaan bermasalah or tgh down ke..sales tgh jatuh ke VP down ke downline buat hal ke..mesti korang selalu dengar ayat nikan. Be Strong.. pernah tak rasa ayat ni buat koang menyampah or kalau dengar pun ah rasa macam tak de beza masuk telinga kiri kluar telinga kanan..


bukan bermakna ego tidak cuma ada kalanya mesti tercakap dalam hati 

"ko nak suh akan kuat tang mana lagi ni ha?"

dalam keadaan bermasalah or dalam keadaan dpress kewarasan otak manusia jauh lebih rendah berbanding dengan keadan bertenang..so dalam keadaan ni orang yang bermasalah dia tak kan mampu menerima perkara yang terlalu mendalam or tlalu pressure..what they need is support..tapi kalau dah salah tu still salah lah jangan la katakan ia nya betul cume in a good way janganlah ko pegi hentam dia kaw2..

kita juga kena faham satu situasi..kadang2 kita rasa orang yang sedang bermasalah itu dia 'LEMBIK' or tak cukup kuat..tapi pernah tak kite pandang dari sudut lain. pernah kita tengok or cube faham persekitaran dia, masalah punca utama perkara itu berlaku, situasi emosi dia, latar belakang dia dan beberapa perkara lain yang effect dia..itulahorang kata jangan terlalu mudah menilai sesuatu keadaan itu..

Allah hanya menguji hambanya yang yang sememangnya kuat untuk melalui dugaan tersebut. malah sebaik saja hamba Nya mampu melalui ujian itu, hamba Nya itu pasti akan lebih kuat menghadapi yang seterusnya. Malah setiap kali Allah memeberi ujian, Dia telah siap seida memnjamkan hamba Nya dengan kekuatan.

Maka disini, ketahuilah bahawa mereka diuji itu sudah kuat untuk menempuh dugaan ini. tidak dinafikan ada yang jatuh tersungkur dengan dugaan itu..ini kerana mereka ras diri mereka terlalu lemah, lup akan pinjaman kekuatan dari Allah itu. mereka tak sedar akan adanya kekuatan itu yang telah dipinjamkan kepada mereka. tugas kita sebagai saudara dan sahabat kita haruslah mengingatkan dan menyedarkan mereka ini bahawa mereka sedia kuat untuk mengahdapi semua ujian itu..

disinilah gunanya ayat 'KEEP and STAY STRONG'.. bila dah ada pinjaman kekuatan itu dari yang Maha Esa, tugas hambanya hanyalah bertahan dan serta stay dengan kekuatan itu dengan meneruskan kehidupan seperti biasa..

bla mereka dengar ayat ni, maka mereka tahu yang mereka sebenarnya KUAT, ape yang mereka perlu juz pertahankan sahaja. tapi bile kte suruh mereka Kuat, kat situ ia ibarat suatu beban, meminta mereka mencari kekuatan. itu lagi menyerabutkan kepala mereka. yelah mana lagi nak face ujian tu ini plak nak cari plak lagi kekuatan.. tapi bile kita guna kan aja kekuatan yang sedia ada pada kita pasti lagi mudah utntuk tempuh ujian itu..

so ape yang iqa cuba sampaikan, gunakanlah kata2 yang lebih positif dan bernas serta memberi kelapangan kepada mereka yang bermasalah.. iqa hanyalah menulis mengikut pengalaman, ini hanyalah sebuah pendapat kalau salah or ada pendapat lain silalah share dan bukan nye judge dengan kata2 hina.. sekian..

You Might Also Like

0 komen

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like

My Google