♥Diet Khas Buat Bakal Pengantin♥

Friday, February 04, 2011


  1. Bakal pengantin digalakkan memulakan program pelansingan badan 3 bulan sblm tarikh langsung.Perkara paling penting yang wajib dibuat adalah menolak apa2 jua makanan @ makan malam slps jam 7:30 pm. Ia juga langkah paling efektif mengelakkan perut buncit.

  2. Katakan tidak pada berdiet @ mengikat perut semata2 untuk kurus kononnya!Berdiet hanya akan memperlahankan tahap metabolisme rendah. Berdiet juga membuatkan kamu lemah, letih, tidak bertenaga dan malas. Selain itu, kulit turut mendapat tempiasnya dgn kelihatan pucat & lesu.

  3. Makan setiap 4 jam & jangan sesekali tercicir waktu makan. Membiarkan perut kosong pada jangka waktu yagn lama meningkatkan tahap gula dlm darah. Ini secara tidak langsung membuatkan kamu cepat stress & mempengaruhi emosi utk makan dan mkn. Apatah lagi, pd waktu2x hampir majlis langsung yang membuatkan kamu stress memikirkan persiapannya.

  4. Cuba untuk makan 5 jenis warna makanan setiap hari dan jgn mengecualikan pengambilan mknan. Contohnya warna kuning pucat yang boleh diperoleh daripada nasi @ daging manakala hijau, merah, jingga dan ungu drpd buah dan sayuran. Amalkan mknan variasi warna drpd buahan dan sayuran utk dapatkan zat optimum yg bantu ransangkan kesihatan kulit dan bersihkan dalaman tubuh (menyah toksik dalam badan).


  5. Gula juga antara kawan baik kpd kegemukan. Kurangkan pengambilan makanan bergula terutamanya gula halus yang tersembunyi di dalam makanan sprt biskut, kek, kuih muih (terutamanya kuih tradisioanal melayu) dan pastri. 
    Justeru itu, elakkan pengambilan kuih-muih di waktu makan petang @ singgah di gerai goreng pisang yang menyajikan mkanan tinggi kolestrol. 
    Siap sediakan snek sprt pisang, epal, walnut, @ yogurt ketika perut lapar di waktu antara waktu makan.

    Untuk semua bakal pengantin,
    Mulakan gaya hidup sihat dari sekarang sebelum terlambat & bukan utk perkahwinan semata-mata tetapi utk kekal sihat selalu.

    Selamat Mengamalkan Gaya Hidup Sihat


You Might Also Like

4 komen

  1. walaupun bukan bakal pengantin tapi info ni banyak berguna ni iqa!hehehe

    selamat memulakan untuk iqa~~
    semoga semakin berseri2 mejelang hari perkahwinan nanti..hehee

    ReplyDelete
  2. hehehe..xtaw bile nak mula asik lapar aje hehehehe

    ReplyDelete
  3. good info.. mohon share boleh?

    ReplyDelete
  4. cik fm..sory la reply lambat..boleh2 silakan..sharing tu kan lebih baik

    ReplyDelete

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like