My TTC Program

Monday, June 29, 2015

lama dah niat nak shai adalah entry yang lama dah niat nak share dengan semua readers esp untuk kawan-kawan yang sedang TTC..kebetulan ramai yang bertanya ape yang iqa buat untuk iqa pregnant renetantan dari post Anugerah Ilahi tu tu yang iqa cube share dekat sini.. rasanya ramai yang tahu iqaand ikhwan bukanlah pasangan yang bertuah cepat rezekinya dari aspek zuriat. Allah beri rezeki lain dahulu sebelum Allah berikan zuriat kepada kami. itu pun masih lagi dalam kandungan.

iqa mendapat berita iqa pregnant setelah perkahwinan kami hampir mencecah 1 tahun 10bulan. korang boleh baca kat sini Anugerah Ilahi  


pada tahun pertama perkahwinan..kami relax je.. cuba usaha sendiri-sendiri je.mrrang jadi sangat acam wat lex wat peace je. xdela beria TTC sangat. tapi bile dah nak masuk setahun pun kami masih belum tiba rezekinya ketika itulah kitorang jadi sangat serius and fokus untuk dapat baby. antara yang pernah iqa and ikhwan usahakan dari januari 2014:


  1. Berurut - ni memang langkah pertama iqa buat. naikkan peranakan. buang angin di area peranakan. iqa pernah berurut pada dua bidan berbeza.
  2. Honeymoon- sempena 2nd anniversary kitorang decide pergi honeymoon spend time together. sanggupla gi book hotel mahal demi nak mendapat suasana tenang.. plus memang kitorang nak buat tradisi setiap kali anniversary ada rezeki memang nak gi holiday.kami ke sabah (belum pernah story lagi hehehe)
  3. Gynae - untuk yang memang tahu korang tahukan iqa memang ada satu ovari je kan. doc bagi iqa Clomid, Progynova dan Dusphaton. 
  4. Rawatan Islam - yang ni ada jugak kitorg cube jumpe ustaz2.
  5. Minuman Herba - ni iqa ambik husband and wife
seriusly yang paling iqa tak tahan antara semua yang iqa dah buat ni adalah makan hormones pills tu. lain orang lain kesan dia. but apa jadi kat iqa iqa kene depression yang agak critical. yes seriously critical. sampai memang husband suruh stop and try 1 cycle je.. no more after that.

memang bukan rezeki kami.. tapi Allah beri rezeki iqa kerja dlu. bila dah kerja sau sebab iqa di lagi agak risau sebab kami PJJ. ikhwan dekat parit buntar dan iqa dekat ipoh.. memang payah la sikit kan.

keadaan agak terkekan atas beberapa sebab yang iqa xboleh ceritakan. cume apa iqa boleh cakap akibatkan satu keadaan dari TTC yang kami usahakan benda tu sangat menakutkan.. even until now.. ikhwan suruh stop semua TTC ni.. die suruh iqa relax buat yang basic-basic je. back to nature. buat yang sunnah..yes memang iqa lebih tenang lepas iqa redha kan hati terima hakikat and tak terlalu menekan diri sendiri untuk TTC yang berat2.. so iqa buat benda-benda ni sehingga pregnant..iqa buat constantly dalam 3bulan macam tu




ni lah yang memang iqa consistent buat..


Cara Cek Kesuburan

bab ni.. iqa pernah guna OPK untuk cek kesuburan dan iqa juga ada menggunakan Woman Calender dekat phone. 

OPK - seriusly iqa susah sangat nak follow sebab iqa sangat susah untuk tahan dari minum 3jam. iqa haus sangat. untuk korang yang try OPK boleh try google..iqa memang kurang expert.

Woman calender - memang iqa follow saampai terover follow.

lepas tu bile iqa banyakkan membaca baru iqa sedar yang tak leh la nak follow sangat. kita kene tahu diri sendiri bile kita subur.sebab iqa peiod 3-5hari jeeeee..jadi mcm pelik sikit

Tanda-tanda subur yang iqa sendiri alami :
  • Keluar Egg White :  korang boleh google gambar die iqa segan nak letak sini
  • Senak dekat ari-ari @ die bawah perut
  • rasa keinginan untuk bersama itu lebih tinggi.
iqa alami tanda-tanda ni pada day10 (time bulan iqa conceive tu) so actually ade orang ovulate cepat ade lambat kita sendiri kene tahu diri kita sendiri. bila nampak and rasa je semua ni iqa usaha je dengan husband. untuk PJJ memang ade time yg korang akn terlepas. ktorang pun ade. penat ke tak ke ktorang just try. 


iqa share ni agak bertapis tak sesuai la public sangat. kalau ade yang nak tanya dengan lebih lanjut boleh msg PM iqa kat FB.. insyaallah ade sesuatu iqa nak share...mana taw ada kwn2 kat sini yang serasi dengan cara ni.. iqa ssekadar berkongsi.. dan ramai lagi sebenarnya orang lebih berpengalaman.. iqa setakat ciput je..so yang mana baik korang manfaatkan lah ye..take care

You Might Also Like

0 komen

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like