My Little Cribs :- Susun Atur Sayur Dalam Peti Ais

Tuesday, April 22, 2014

Aloha dear readers.. Sihat tak. Iqa sekarang ni tengah musim gastrik yang tanpa punca. Jangan tanya kenapa sebab iqa pun confuse.. Ok as a housewife to be honest iqa ade masalah tak boleh tengok umah selerak.. Dia boleh jadi tension and rasa tak tenang memang tak suke la rasa macam ni.. I want everything be organise.. Sian jugak kat ikhwan sebab kadang2 terpaksa ikut tabiat melampau aku ni.. Ade nama fobia untuk benda ni.. Tapi iqa dah lupe.. Nanti lah iqa cari..



Tak pelah take it as positive la.. Disebabkan perangai iqa yang mcm ni.. Sampai sayur sayuran pun iqa organise..ni cara iqa..mungkin agak berbeza dari orang lain.. Tapi this is my way


Iqa bagi contoh sawi batang putih ni la ye. Iqa akan potong ikut size sepatutnya (tapi idak la sampai gune pembaris ye)..senang nanti nak masak basuh n boleh trus guna tak de kesah nak potong2 bagai..  Kalau orang lain diorang akan basuh dlu tapi iqa xsebab iqa akn basuh bile nak pakai nanti.  

Ok kemudian iqa masukkan dalam bekas. Iqa asingkan batang n daun sebab nanti senang nak masak.

(abaikan cd and limau barli tu ye hehe)

Ni sayur2 lain yang iqa selalu gunakan kat rumah.tapi macam carrot, tomato capcicum iqa xpotong siap2 sebab kita tak tentu potongan sebab setiap masakan klu bnda2 ni kan lain sikit bentuk potong dia kan..

 Kalau korang ada bekas seragam lagi la cantik kan.. Tapi iqa nak kes budget jadi bersyukur dengan apa yang ada..hehehe.. Ada setengah2 yang pakai zip plastic.. Iqa pun berminat nak gune yang tu .. Nanti lah iqa cari..dah simpan macam ni senang nak simpan dalam peti ais. Kalau plastik tu pun lagi mudah tapi la nanti iqa cari heheh..

Yang penting bila kita buat macam ni, jangka hayat sayur kita lebih lama..  Tak caya try laaa hehe..
#kamisukasusunatur


You Might Also Like

10 komen

  1. bagusnya..sgt praktikal untuk org2 bekerja macam saya..huhu

    ReplyDelete
  2. sy pn suka cra mcm neh tp lum pndh umh sndri..umh mak dgn cra mak..nnt dh pndh leh apply, nmpk kemas je :)

    ReplyDelete
  3. tahan lame eh iqa? takot nak potonbg siap2, sebab bayangkan nanti sayur tu layu

    ReplyDelete
  4. tak layu ke sayur kalau potong siap-siap

    ReplyDelete
  5. @cik hani haah betul mmg mudah.. trus je nanti basuh n masak

    ReplyDelete
  6. @zira9022 hehe duk umah mak mmg kne ikut mak.. xpe ade rezki nnt duk umah sdiri. iqa doakan ye

    ReplyDelete
  7. @aznor ibrahim

    ikut ape yg iqa tgk lagi tahan lama berbanding dengan biar mcm tu je.. mmg ade baca katanya lg cepat layu tp iqa tgk lagi better jeeee.. lagi tahan lama

    ReplyDelete
  8. @Mona Lea dear iqa dh jawab persoalan ni.. refer ats ni ekh

    ReplyDelete

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like

My Google