♥Tips Menghadapi Final♥

Friday, October 29, 2010



tentu ramai pelajar IPT yang sedang menghadapi exam final kan. terutamanya pelajar UITM semuanye tengah sebok mengadap buku. sampi ade yang termuntah-muntah sakit la macam-macam lagi ni semua gejala stress. jangan cakap korang iqa pun sama jugak stres so iqa nak share beberapa tips dengan korang semua..mana rasa boleh pakai tu pakai la yer.


elakkan makanan yang mengantuk dan bersantan
contoh yang paling senang adalah nasi lemak. buat masa minggu demam2 exam ni elak-elak kan lah diri anda tu dari makan nasi lomak ni yo. yelah karang dah ngantuk alamatnye buku yang ngadap korang.terutamanya puasalah sebentar ye. kari mamak tu pun puasalah sebentar ye. lepas exam ni tak melantaklah berapa banyak pun yang korang nak pun tak pe..


elakkan makan Epal hijau dan makanan atau minuman yang masam.
iqa pernahlah pergi motivasi time sekolah2 dulu kan,..time mode-mode dolulah..pakar motivasi tu kata asid yang ada dalam epal hijau itu akan menggangu jaringan interaksi antara otak kiri dan otak kanan.dan ini akan membuatkan kita mudah lupa.


jangan dekati kawan-kawan yang tengah stress g
iler
bukanlah ape ini cume tak nak mode korang pun turut terganggu tengok member yang tengah stress giler tu. karang tak pasal-pasal elok-elok korang cool jadi emosi and seraabtu plak tengok member macam tu.tapi janganlah sampai tak tolong member ye.


Katakan tak nak

bukan iqa nak buat iklan rokok tu ha. beranilah kata tak nak pada kawan-kawan yang rajin bebor nak ngajak kome bersembang berbual kosong macam makcik mesyuarat tingkap. buat tak tau jelah ye.


rehat sebentar bersam
a kitkat
sesungguh ya kitkat tak de kene mengena dengan tips seterusnya.hehehe..dah study mengadap laptop lama ngadap buku lama berenti dalam 5-10minit setiap jam.kalau mata kita tidak direhatkan setiap selepas 1jam mata kita akan mengalami tekanan and ini kan mengakibat rabun.


think +ve
jangan la asik fikir soalan susah dan cornfirm tak leh jawab.kalau dari awal-awla lagi korang dah pikir macam tu macam mana lah korang nak study dengan tenang kan..tenang dan fikir yang korang boleh buat.kalau orang lain boleh buat kenapa korang tak leh buatkan


mintak restu ibu bapa
kalau sempat balik study week tu pergilah balik jumpe mak ayah mintak ampun mintak restu.lepasksn segala rindu yang kesumat didalam hati tu. lega taw bile dah dapat tengok parent kita.nak belajar pun tonang iyoo..


jangan t
ak tidur
ni lah satu penyakit yang dan tabii student.dah taw esok tu nak exam bolehlah pulak tak tidor malam tu. jangan bahaya kerana bila kita kurang tido body clock akan terganggu dan akan menjejaskan kesihatan.mulalah ade yang pengsan la blank la time kat exam tu.pastikan malam nak exam tu tido secukupnye


pakai baju favourite korang
pakailah warna yang korang suke.pakai segala benda yang korang suke.sebab bile korang pakai baju yang korang suke korang akan rasa ceria dan rasa yakin.ini akan memberi impak +ve pada otak teruatanya diwaktu pagi.memudahkan otak untuk menjalankan tugasnya.dan hati akan rasa sangat tenang


solat,mengaji,berdoa dan tawakal

usaha sahaja tak cukup. usaha kenelah disusuli dengan doa. doa paling mujarab lepas solat.janganlah tinggal solat.buat lah solat sunat istkharah supaya diberi petunjuk untuk jawab exam and solat hajat mohon exam dipermudahkan.dan akhir sekali tawakal. bile dah usah dan doa kiata kene tawakal apa pun keputusan nya nanti terima dengan hati yang redha


ok lah iqa pun nak sambung study tadaaaa





You Might Also Like

0 komen

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like