♥Jihad dalam perspektif islam♥

Wednesday, October 27, 2010


JIHADmempunyai pelbagai erti yang telah ditafsirkan. antaranya dari Ibn Abbas, dari bahasa, syarak dan lain-lain lagi. kalau dipetik dari segi syarak, jihad membawa ertberjuang bersungguh-sungguh untuk mencapai sesuatu matlamat yang disasarkan dalam menegakkan agama Allah. namun begitu, dewasa ini kita dapat lihat nilai dan semangat jihad yang sepatutnya ada dikalangan umat islam, makin pudar. jika keadaan ini dibiarkan, banyak implikasi atau kesan-kesan yang dapat kita lihat.

antaranya yang pertama, ajaran agam islam semakin tidak dipedulikan kerana makin kurang umat islam yang tidak mahu mempertahankan agama islam. bukan sekadar tidak mahu mempertahankan malah terlalu ramai yang tidak menuruti ajaran agama Allah ini. menyebarkan agama islam juga merupakan suatu jihad yang besar. contoh yang dapat kita lihat zaman ini, kekurangan golongan muda mendalami ajaran agama.maka dapat kita lihat masalah sosial berleluasa seperti kes pembuangan bayi yang menjadi topik hangat masa kini..ini terjadi bile kurang fahaman agama dan tiada rasa semangat berjihad untuk mempelajari serta menyebarkan agama.

kesan kedua dapat kita lihat juga adalah umat islam akan ditindas.makin lama masyarakat yahudi makin menguasai umat islam.sedangkan kalau kita lihat kembali sejarah tamadun islam, segalanya bermula dengan umat islam. namun manakah u
mat islam yang berwibawa zaman ini? lihatlah apa yang terjadi di palestin abagaimana umat islam ditindas oaleh amerika syarikat. ditindas ini bukan lah semata-mata dari segi fizikal dan peperangan sahaja, ini juga meliputi aspek ekonomi, sosial dan keseluruhannya.

kesan ketiga di atas pengabaian jihad pula adalah,


cukuplah ye..penat sangat ni..actually ni antara spot question paper final iqa esok..adoi malas nak tulis nota bagai iqa tulis kat blog..atleast tak banyak sikit2pun boleh iqa share ngan korang semua kan..sayang semua..

do pray for my final yeah..



You Might Also Like

4 komen

  1. moga2 iqa terang hati nak jawab soalan esok kay.. ameeen..

    ReplyDelete
  2. ummu luqman..amin..sejuk hati iqa kak dengar akak cakap macam tu..

    mira than u cho much yunk

    ReplyDelete
  3. ape yg ke tiga danseterusnya..tolonglah bagitau sbb sy kene wat tugasan ni...dlm internet ni terlalu umum..dlm modul uitm pun x de plak...if u dont mind... much of pleasure dear

    ReplyDelete

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like

My Google