♥Tuhan Saja Yang Tahu♥

Friday, September 17, 2010

""berat mata memandang berat lagi bahu memikul


pepatah melayu yang terlalu banyak maknanye. kita kadang2 hanya dapat menilai dari ape yang kita nampak tapi kita tak sedar bahawa penderitaan yang ditanggung oleh insan itu lebih berat dari apa yang kita nilai. malah kadang-kadang kita salah buat tafsiaran tentang sesorang itu kan. sebab kita tak rasa or kite sendiri tak pernah berada kat tempat die. kite leka dengan ape yang kita ade sampai kita memandang negative pada orang tu.

adakalanye bile kita terlalu stress dengan masalah yang kita tengah face. kite serabut sampai tak mampu nak buat keputusan. rasa tertekan sangat. bukan kita tak cube setelkan semua masalah tu..tapi kita buntu mencari penyelesaian masalah tu. jalan mana harus diambill. dugaan Allah pada kita. memang benar Allah tak kan uji kita kalau kita tak kuat tapi nak mengharungi detil-detik sangatlah sukar. tapi paling sedih ade pula sebilangan manusia yang lihat sambil tertawa melihat kita jatuh tanpa tahu n tanpa faham masalah sebenar kita.bukan senang kita nak buat keputusan yang melibatkan masa depan kita yang pengerahi seumur hidup kita. ye memang buntu nak buat keputusan sebab susah nak berfikir secara waras dalam keadaan sekarang. tak malu untuk menyatakan bahawa memerlukan pertolongan. kenapa malu sangat? malu dengan apa orang cakap. memang pun, kita semua tak dapat nafikan bahawa sedikit sebanyak mulut orang akan mempengaruhi kita terutama dalam keadaan kita tak dapat berfikir dengan waras. susah sangat susah bile kita dalam keadaan tak waras.

kadang-kadang sampai sesak nafas migrain sebab terlalu tertekan. tapi ape yang orang cakap, orang akan kata kite lemah sangat kita ni cepat give up. mudah-mudah ajakan orang judge kita macam tu? give up? sure sangat ke orang tu give up? lemah? pernah ke tahu ape yang kita tempuh selama ni. ape yang orang 2 bermaalah perlukan bukan judgement..tapi pertolongan bantuan untuk orang bermasalah mencari jalan penyelesaian yang terbaik...

Hanya Allah yang mengerti kerana Dialah yang menurunkan ujian atas hambanya..

You Might Also Like

0 komen

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like

My Google