♥Diet Ramadhan♥

Thursday, August 12, 2010

Ramai sangat girlfren iqa yang tanya
"macam mana iqa kurus?"
"iqa diet macam mana?"
to those ex-tcs sure taw perbezaan berat badan iqa
to those yang tak taw meh iqa nak cerita sikit.
sebenarnya iqa debab sejak kecik lagi
memang besar tahap tak hingat punyelah 75KG ok!
kalau nak diet tu memang susah giler la
macam miracle la kalau siapa yang boleh kurus tanpa guna ubat or slimming programe
dengan berat badan yang macam tutapi alhamdulillah iqa berjaya berdiet sehingglah sekrang still maintain.sekarang iqa dah tak diet macm dlu.
makan pun pakai hentam aje.cume doctor suruh iqa loose weigh sekarang ni
jadi terpaksalah iqa berdiet balik. so iqa ambik kesempatan bulan puasa ni
lagi senang nak kurus u all. betul tak tipu.
iqa sebenarnye dah start turun berat badan time iqa masuk Tarian Pembukaan Sukan Remaja Asia tahun 2004 and sambung with Tarian Penutup Citrawarna 2004. bile rasa penat iqa mula kurang makan. berat badan dah muela berkurang. memang mule excited la time tu. pas tu ade satu kes iqa dihina oleh someone, ya its a guy! die kutuk iqa gemuk la ape la. k fine since that iqa kuatkan semangat untuk kurus. datang pulak bulan ramadhan. time bulan ramadhan lah time berat badan iqa turun mendadak. 8-10kg iqa turun. mesti ade yang kata tak bagus la ape la..tapi tengok balik ape yang iqa buat sampai boleh turun mendadak. plus mungkin jugak la emosi time tu tak berapa ok kan.tengah bengang sangat dengan lelaki itu kan, plus zamn remaja punye hormon yang tak berapa betul, mungkin ni salah satu sebab iqa boleh turun dengan cepat kot. iqa berazam untuk kurus sebab family iqa kebanyakannye ade penyakit kencing manis la, jantung la and seangkatan dengan nya la.so iqa tak nak ambik risiko. thats y la iqa nak kurus jomlah iqa share tips-tips iqa diet dengan u all k.
Petua
1. Azam Wawasan etc..
kita nak buat ape sekalipun kita harus ade azam tekad. tanpa azam dan tekad yang kuat dalam hati susah untuk kite capai ape yang kita inginkan. tekad dalam hati yang u all nak turunkan berat badan. nak hidup sihat. tanpa azam yang kuat, maka terjadilah kes langgar diet la, diet hangat2 tahi ayam la. so sebelum berdiet, make sure u all kuatkan hati kuatkan semangat untuk menurunkan berat badan.

2. Inspirasi
sure u all ade 1 favourite baju or design baju yang u all teringin sangat nak pakai tapi tak muat. or baju lama kesayangan u all yang dah tak muat nak pakai. jadikan baju ni sebagai inspirasi untuk u all. tekad dalam hati 1 day u all akn dapat pakai baju or pants yang u all teringin sangat nak pakai. to those bride-2-be, lets your dream wedding dress been your inspire!!

3. Target
sedangkan nak gi shopping pun kita ade target barang nak beli, samalah jugak dengan diet. target tu ikutlah kemampuan. jangan lah melampau sgt. 10kg sebulan. itu tempah maut namanye. kes iqa tu lain tu memang kebetulan, kuasa Allah. target la sebulan 1-2 kg sahaja. or may be bulan puasa ni boleh lebih kot

4.Sahur
selalu nye sahur ade orang yang makan sahur punyelah banyak. alasannya sebab nak tahan lapar satu hari. sampai berpinggan2 nasi die telan. ayo kalau macam ni memang la susah nak diet. iqa memang sahur tak makan nasi. iqa prefer makan roti dengan milo, cerial ke. roti selalunye iqa buat roti telur. sebab pagi-pagi kalau makan nasi iqa tak leh mashuk la. iqa selalunye ambik roti, Finess Cerial + Low Fat Milk , and hot milo. ambik quaker oat pun ok. sedap taw.memang kenyang la sampai buka. time buka pun tak lahap sangat.tapi to those yang kalau tak makan nasi, tak leh tahan puasa satu hari, baiklah makan nasi. tapi janagn la sampai satu pinggan ye rakan2. kuarangkan kuantiti. kalau boleh minum milo panas. sebab milo panas dapat memberi tenaga serta membuat kan perut anda lebih kenyang dan dapat tahan lapar dalam masa yang lama. ambik juga supliment ye rakan2. kalau tak de pun tak pe.

5. Berbuka
jangan lah u all rosakkan puasa korang dengan makan terlalu banyak. iqa time diet dulu iqa berbuka dengan tamar, kemudian air suam, then air soya panas. kenapa soya panas? sebab soya boleh mengenyangkan perut kita taw. cubelah minum soya sebelum makan. anda sure rasa sedikit selesa sebab perut anda tak la terkejut. yela bayangkan perut yang elok rehat tak kerja seharian tibe2 je dimasukkan nasi. ayo boleh sakit perut taw. bile kita rasa sedikit kenyang apabila minum soya, so kita akan makan dengan kuantiti yang sedikit. tapi bukan soya ais ok! sebelum makan makanan berat iqa makan kuih dahulu. tapi seketul aje ok.then iqa prefer makan roti. kenapa roti? sebab iqa memang kurang suke makan nasi. melainkan ade lauk fav iqa. iqa makan roti dengan lauk ke. tapi iqa selalu nye tukar menu roti setiap hari. roti sausage ke, pizza ke semua la ape2 aje yang berkenaan dengan roti.tak pun iqa makan Fitness cerial dengan Low Fat Milk ataupun quaker oat. yummy terliur plak bulan puasa ni. untuk yang baru start diet n memang jenis tak senang duduk kalau tak makan nasi tu, tak pe makanlah cume jangan lah banyak sangat.kurang kan kuantiti dari sehari ke sehari.

tamar
|
air suam
|
soya panas
|
kuih|roti/fitness ceria/quaker oat
6.Supper
ramai yang suke makan lepas solat terawih. iqa pun selalu lapar time malam2. yela iqa ni kan kuat makan.bukan senang bile tak makan dalam masa beberapa jam hahaha..kuatnye iqa makan. iqa akan makan yogurt or cream crackers (jgn lah sampai 10keping) roti n milo ke, buah. pastikan ianye makanan yang mudah dihadam.pastikan kalori nye rendah ok.

7.Exercise
sapa kata tak leh exercise time ramadhan. janganlah buat yang heavy sangat. memang sshlah nak jog petang2 ramadhan ni kan. macam iqa, iqa kalau jog kene minum kalau tak sure dehydrated. iqa memang tak kuat jog pun..kalau jog pun setakat berjalan kaki laju. iqa memang mengamalkan sit up 100x setiap malam. iqa buat sit up sbb perut buncit. hehe. so klu yang bermasalah peha besar ua ll buat lah cyle. baring, angkat kaki n buat gaya cycle. korang search kat google senaman yang terbaik untuk korang ekh.iqa tak taw sgt. tp iqa tekankan disini, bahawa kene exercise ok. tunggulah after 2jam buka.tak pun pas solat terawih.

8.Aktif di bulan ramadhan
bile ramadhan ni ramai je bagi alsan untuk tak nak bergerak cergas. jangan la macam tu cergaskan badan anda k. aktif sepertia biasa.

9. Bazar ramadhan
kalau boleh masak sendiri elakkanlah pergi bazar. sebab bile melihat makanan yang beraneka jenis tu dengan perut yang sedang berkeroncong lagu "keroncong untuk ana" versi balck metal tu, sure la nafsu makan bertambah. semua benda nak beli nak makan. last2 bukan makan semua pun. mula la bazir. bile nampak makanan tak habis kite akn rasa bazir jadi kite plak yang pergi makan menghabiskan makanan. kan dah rosak diet. so kalau pegi tu belilah sikit2 aje.ok.

10. Award untuk perut
setelah berdiet, kite harus bagi award pada perut. contohnye on weekend makanlah ayam percik ke or sesuatu yang memang korang suke sangat. aaaaa tp jangan lebih-lebih ok? hargailah perut anda yang telah berdiet hehe..bile kite stdy cemerlang kite akn dapan award macam anugerah dekan. jadi perut pun kene ade award.


Tips Makanan
1. cerial
iqa memang kurang suke makan nasi. iqa prefer makan cerial. cerial yang selalu iqa ambik Fitness cerial+Low fat milk, quaker oat, cerial bar, bruch bar, energy bar. iqa jugak jadikan ceial ni semua pengganti kepada junk food. sedap sangat u all. kenapa fitness? sebab fitness memberi kan kesan tahan lapar dalam tempoh yang lama. nutrisi yang ada dalam fitnees memang cukup elok dan sesuai dengan badan.fitness ni memang untuk mereka yang berdiet taw

2. Roti
iqa prefer untuk makan BreakThru Gardenia. sebab roti ni memang untuk mereka yang sedang berdiet dan yang sedang menjaga tahap kolestrol dalam badan. atau makan la roti wholemeal. roti wholemeal dan breakthru ini lebih kenyang dari roti putih biasa. iqa taw ramai tak suke roti jenis ni. tapi iqa suke sangat ok!!! dan ia lebih berkhasiat!!

3. Yogurt dan minuman yogurt Blissiqa sangat suggest kepada rakan yang sedang berdiet untuk mengambil yogurt dan minuman yogurt. dah lah sedap berkhasiat pulak tu. ia nye sangat mudah untuk dihadam. kalau lapar makanlah n minumlah yogurt atau bliss. ia akan buat kite rasa kenyang.

4. Cream crackersbiskut cream crackers adalah junk food tetap untuk iqa. iqa memang giler cream crackers!!iqa ambik 2keping setiap kali iqa lapar. kalau makan dengan milo memang besh giler!!

5. Chocolatesapa kata iqa diet tak makan chocolate. sape kata chocolate menggemukkan. memang la gemuk kalau makan satu bar besar setiap hari. iqa makan je chocolate. tapi bulan puasa ni jarang gak la.

6. Buah-buahanbuah ni wajib untuk iqa. tapi bulan pose iqa tak kan makan buah apple sbb apple tinggi asid. iqa lebih kepada buah betik, pisang semua buah yang lebih mudah dihadam.

7. Ikan, ayam, daging and sayur
iqa suke buat ikan kukus sayur rebus.ayam panggang..kene ambik jugak semua ni taw. jangan tinggalkan

8. Pil Diet
NO WAY!!!!!sory no pil diet..semua tu tipu je.kebanyakan diorg yang ambil pil diet, pas dah stop je ambil pil terus bdn naik giler. iqa pun pas diet dan rasa comfort, iqa makan macam biasa balik. tak de la diet memanjang. tapi ok je.maintain. tp klu pil, memang cepat tapi risiko nye tanggung la. plus pil ni semua rosakkan sistem penghadaman.


dibulan ramdhan kite kene lebih cerewet tentang maknan sebab kite kene pose. kite kene cukup energy. pastikan amabik makanan yang mudah diahadam ok. kepada yang ada masalah kesihatan refer la kepada doctor. iqa gastrik sebad addition dari pembedahan pertama iqa dulu. so sememangnye iqa sangat cerewet dengan setiap makanan yang iqa ambik. iqa mengambil makanan yang tinggi protein dan serat. iqa memang kurangkan pengambilan makanan berkarbohidrat. sebab iqa memang kurang tahan dengan makanan berkarbohidrat tinggi dan berkanji.


nota kaki :
1. semua jenis makanan yang iqa tunjuk dalam gambar tu adalah makanan yang memang iqa makan.
2. iqa bukanlah Doctor or Pakar pemakanan ok. iqa juz share petua yang iqa gune. n iqa sendiri yang creat.




You Might Also Like

7 komen

  1. Wah, bagusnya tips. Thankies. Hehe :)

    ReplyDelete
  2. tips ni bedasarkan pengalaman..dan iqa sendiri yang baut tips ni..heheh hope dpt membantu

    ReplyDelete
  3. iqa, awk makan fitnesse sy pun nak try gak laa...

    btw , ape kata u try biskut Jacob's weetameal? sy suka yg ni! lgpun calorie much lower

    for cream crackers- servg size 3 pcs, calorie 125 kcal

    weetameal - servg size 7pcs, calorie 115 kcal only..

    so makan byk pun xhigh calorie..tp sbb awak mkn dalam 2,3 kpg je cream crakers, so xda la significant sgt bezanye.. =)

    ReplyDelete
  4. all the tips are true indeed dear..sy pnah buat lpas SPM dlu..=) trun smpai 45.5kg mcm tu..bt now dh 48/49kg if xsilap.. ur entry mmbuatkan fiqa nk kembali fit after final exam ni..thnx syg..
    really appreciate it!

    ReplyDelete
  5. jomkite fit kan badan!!iqa tgh usaha nk fit balik ni huhuh

    ReplyDelete
  6. thanks iqa..boleh la diamalkan masa puase nnti..nak cntik mase raye nnti..thanks..anyway dear..i dah link u =)

    ReplyDelete

sangat menghargai anda yang tinggalkan tapak tangan disini

Love & Like

My Google